پس از پیشرفت انقلابی : فضانورد سابق ناسا، به Venus Aerospace پیوست

پیوستن پم ملروی به Venus Aerospace

پم ملروی، یکی از تنها دو زنی که فرماندهی شاتل فضایی ناسا را بر عهده داشته، با دهه‌ها تجربه در نیروی هوایی آمریکا، DARPA، FAA و صنعت خصوصی، به هیئت مدیره استارت‌آپ هوستون‌محور Venus Aerospace پیوسته است. این انتصاب در ۲ سپتامبر ۲۰۲۵ اعلام شد، تنها ماه‌ها پس از اینکه Venus Aerospace اولین شرکت آمریکایی شد که موتور موشک انفجار چرخشی (RDRE) را پرتاب کرد. سسی دوگلیبی، مدیرعامل Venus، گفت:

«سابقه پم تمام حوزه‌هایی را که ما هدف قرار داده‌ایم، پوشش می‌دهد. وقتی با او آشنا شدیم، تصمیم‌گیری کاملاً واضح بود.»

این خبر در حالی منتشر شد که Venus در حال گسترش عمده است و علاقه صنعت به فناوری RDRE آن‌ها “تقریباً طاقت‌فرسا” توصیف شده است. آی تی پالس، مرجع اخبار فناوری و هوافضا، این انتصاب را بررسی می‌کند و به فناوری RDRE، دستاوردهای Venus، و برنامه‌های آینده می‌پردازد.

فناوری RDRE: انقلابی پس از نیم قرن

RDRE چیست؟

موتور موشک انفجار چرخشی (RDRE) از دهه ۱۹۵۰ مورد مطالعه بوده، اما مهندسان برای تثبیت موج انفجار برای پرواز واقعی مشکل داشتند. برخلاف موتورهای سنتی که سوخت را به طور پیوسته می‌سوزانند، RDRE از موج انفجار سوپرسونیک در کانال دایره‌ای استفاده می‌کند که انفجارهای کوتاه و فشار بالا ایجاد می‌کند و کارایی را افزایش می‌دهد.

ملروی، که ایده RDRE را یک دهه پیش در DARPA دیده، گفت:

«این فناوری همیشه ۱۰ سال دورتر به نظر می‌رسید.» Venus ادعا می‌کند RDRE ۱۵ درصد کارآمدتر از موتورهای سنتی است و ظرفیت بار را تقریباً چهار برابر افزایش می‌دهد.

دستاوردهای Venus: اولین پرواز RDRE در آمریکا

در ۱۴ می ۲۰۲۵، Venus اولین پرواز RDRE با thrust بالا را در آمریکا انجام داد، که فناوری را از تست استند به شرایط واقعی پرواز برد. این دستاورد، که از سال ۱۹۸۰ نظریه‌ای بود، با چاپ سه‌بعدی فلزی، دوربین‌های سرعت بالا (۱ میلیون فریم در ثانیه)، و نوآوری‌های محرمانه به دست آمد.

دوگلیبی گفت:

«ما هشت تست موتور در یک روز و ۲۸ تست در یک هفته انجام دادیم – سریع‌ترین توسعه موتور جدید در تاریخ.» انتقال به هوستون اسپیس‌پورت سرعت نوآوری را افزایش داد، جایی که طراحی، ساخت، و تست در ۱۰۰ یارد فاصله قرار دارند.

این پرواز توجه صنعت را جلب کرد و یک مشتری گفت:

«فکر می‌کردیم شما فقط یک پاورپوینت هستید، اما وقتی ۴۰ ثانیه تست را دیدیم، گفتند: ‘وای، کار می‌کند!’»

نقش پم ملروی: تخصص فضایی برای مقیاس‌پذیری

ملروی، که دو مأموریت شاتل را فرماندهی کرد و معاون ناسا بود، تخصصش در دفاع، مدنی، و تجاری را برای کمک به Venus در مقیاس‌پذیری RDRE به کار می‌گیرد. او گفت:

«ادغام پیشرانه چالش اصلی است، اما تست می نشان می‌دهد Venus راه را می‌داند.»

دوگلیبی افزود:

«پم تجربه و دیدگاهی می‌آورد که به ما در تصاحب بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری پیشرانه کمک می‌کند.»

برنامه‌های آینده Venus: از دفاع تا سفرهای فراصوتی

کاربردهای متنوع

Venus RDRE را برای دفاع، مدنی، و تجاری هدف قرار داده است. دوگلیبی گفت:

«موتور آماده است. هیچ نقطه عطف دیگری برای ادغام با مشتریان موجود نیاز نیست.»

  • سفرهای فراصوتی: هدف “ستاره‌شناس” Venus، Stargazer M4، جت مسافربری Mach 4 با ترکیب RDRE و Venus Detonation Ramjet (VDR) برای پرواز مداوم از باند تا کروز فراصوتی. دوگلیبی پرسید:

«دنیا چگونه تغییر می‌کند اگر از سان‌فرانسیسکو به توکیو در دو ساعت برسید؟»

  • دفاع و فضا: کاربردها شامل مهمات، وسایل نقلیه پرتاب، انتقال مداری، و لندینگ‌ها. ملروی گفت:

«RDRE می‌تواند لجستیک ایستگاه فضایی بین‌المللی را بهبود بخشد و به محیط سی‌لونار گسترش یابد.»

  • مزایا برای ماه و مریخ: RDRE بدون سوخت‌های کریوژنیک (مانند متان مایع) و بدون نازل بزرگ، برای عملیات ماه و مریخ مناسب است، برخلاف راکتورهای Starship اسپیس‌ایکس.

رقابت جهانی

ملروی هشدار داد:

«چین و دیگران تماشا می‌کنند. حفاظت از رهبری ما با این فناوری نوآورانه تأثیر اقتصادی عظیمی برای آمریکا خواهد داشت.»

نتیجه‌گیری

پیوستن پم ملروی به Venus Aerospace، پس از پرواز موفق RDRE در می ۲۰۲۵، این استارت‌آپ را برای مقیاس‌پذیری فناوری انقلابی‌اش تقویت می‌کند. RDRE، با ۱۵ درصد کارایی بیشتر و ظرفیت بار چهار برابر، می‌تواند صنعت فضایی را “سوپرشارژ” کند و از دفاع تا سفرهای فراصوتی را تحول دهد. دوگلیبی گفت:

«Venus برای مدت طولانی کوچک نخواهد ماند.»

برای اخبار بیشتر هوافضا و فناوری، آی تی پالس را دنبال کنید.

Telegram

عضو کانال تلگرام ما شوید!

به جدیدترین مقالات، اخبار تکنولوژی و تحلیل‌ها در تلگرام دسترسی داشته باشید.

ورود به کانال